Ο συνδυασμός “Κύθηρα Αντικύθηρα Μένουμε εδώ” απορρίπτει ολοκληρωτικά την επιλογή του Δημάρχου να ψηφίσει κανονισμό λειτουργίας του Παζαριού στον Ποταμό που προβλέπει την δυνατότητα μεταφοράς του σε άλλο χωριό !! απομακρύνει ολους τους μικροπωλητές μικρής μεταποίησης ( μαρμελάδες, γλυκά κουταλιού, τουρσιά , χειροποίητα ζυμαρικά) , εξαιρεί ακόμα και την πώληση αυγών . Απομακρύνει τους καλλιτέχνες με τα μικρά χειροποίητα αναμνηστικά .
Αντί να διατηρεί το παζάρι ως έχει απο το 1927 με την υπάρχουσα εγκριση λειτουργίας και να προσαρμόζει τον κανονισμό στην πραγματική κατάσταση το οδηγεί στην συρρίκνωση και την απαξίωση.
Ο κ. Δήμαρχος επιλέγει μιά περίοδο με κλειστά τα μαγαζιά, κλειστό το παζάρι, συνεδριάσεις δια περιφοράς για να οδηγήσει στην συρρίκνωση μιας αγοράς τετρακοσίων χρόνων που δεν κατάφερε να διαλύσει ούτε ο μητροπολίτης Μελέτιος.
Επικαλείται μια κατ ευφημισμό διαβούλευση που κανείς δεν ξέρει τι προτάθηκε και επιπλέον αποκρύπτει την εναλλακτική πρόταση που κατέθεσε ο συνδυασμός μας εντός προθεσμίας.
Ζητάμε να σταματήσει την επιλεκτική χρήση των άρθρων του νόμου για τις υπαίθριες αγορές , να υλοποιήσει τις υποσχέσεις για εναλλακτική πρόσβαση στο πάρκινγκ του Ποταμού, και να ακολουθήσει η πεζοδρόμηση τις Κυριακές .
Μόνο με αυτές τις συνθήκες και την επαναφορά της ομαλότητας στην οικονομική και κοινωνική ζωή συζητάμε για αναγκαίο κανονισμό λειτουργίας.
Σε κάθε περίπτωση την ευθύνη για τις εξελίξεις αναλαμβάνει τόσο ο κ. Δήμαρχος όσο και οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας που στηρίζουν αυτές τις επιλογές .
Επισυνάπτουμε την πρόταση που αποκρύπτεται απο το φάκελο της δήθεν διαβούλευσης.
Κοντολέων Δημήτρης - Διδυμιώτης Γιώργος - Τριφύλλης Εμμανουήλ
Πρόταση για το Παζάρι
Ο συνδυασμός “Κύθηρα Αντικύθηρα Μένουμε εδώ” επικροτεί την προσπάθεια διαμόρφωσης ενός πλαισίου λειτουργίας. Αλλωστε αυτό ήταν και προγραμματική μας επιδίωξη.
Θεωρούμε ότι η αναβάθμιση του Κυριακάτικου Παζαριού στον Ποταμό πρέπει να στηριχθεί στην προώθηση της ταυτότητας που αφορά την μοναδικότητα του χωριού, της πλατείας, τον δημόσιο χώρο ως υποδοχέα ανάπτυξης συμμετοχικής οικονομίας και όχι ατομικής κερδοφορίας, την πανηγυρική ατμόσφαιρα με όλα τα καταστήματα του χωριού ανοικτά και την ύπαρξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Τα προϊόντα που προωθούνται στην πλατεία πρέπει να :
Στηρίζουν την Πρωτογενή Παραγωγή (ιδιαίτερα προϊόντα υψηλής αξίας και όχι εντατικής καλλιέργειας),
Ενισχύουν την στοχευμένη μικρή μεταποίηση συνδυασμένη με την πρωτογενή παραγωγή,
Αποδίδουν στον πωλητή προστιθέμενη αξία που προκύπτει από την επεξεργασία των πρωτογενών προϊόντων και όχι απο την απλή διακίνηση και την διάθεση χωρίς μεσάζοντα.
Ακολουθούν τους κανόνες ορθής παραγωγής, επεξεργασίας και τυποποίησης.
Ο αυθεντικός χαρακτήρας του Παζαριού αφορά όλα όσα περιγράφονται στην διακήρυξη του 1961 προς το λαό των Κυθήρων και δεν έχει σχέση με ανιστόρητες προσεγγίσεις και που διαβάζουμε την τελευταία περίοδο.
Αυτή η “Κυριακάτικη πανήγυρις” απευθύνεται τόσο στους μόνιμους κατοίκους όσο και στους επισκέπτες. Κατά συνέπεια είναι απαραίτητη και η ύπαρξη αναμνηστικών ειδών και κατάλληλων συσκευασιών και όχι μόνο νωπών αγροτικών προϊόντων.
Με βάση αυτό το σκεπτικό προτείνουμε να περιληφθούν τα προϊόντα που προβλέπονται απο το Άρθρο 7 του νόμου 4497/2017, χωρίς τίς περικοπές που προτείνονται απο το σχέδιο κανονισμού,
Να εφαρμοστεί το άρθρο 45 του ίδιου νόμου για την πώληση καλλιτεχνημάτων και χειροτεχνημάτων προσωπικής δημιουργίας,
Να εφαρμοσθεί το άρθρο 38 παραγρ. 2 με τις δυνατότητες που δίνει καθορισμού απο τον Δήμο των πωλουμένων ειδών.
Η αρμόδια επιτροπή θα ελέγχει κατά την αδειοδότηση την τήρηση των προϋποθέσεων για χορήγηση άδειας και τον κάθε απαραίτητο έλεγχο στη συνέχεια.
Στο άρθρο 5 του σχεδίου κανονισμού , ζητάμε να ισχύσει ο νόμος 4497 “δικαίωμα συμμετοχής να έχουν οι παραγωγοί που διαθέτουν τα νόμιμα παραστατικά” καί όχι μόνο αγρότες.
Για ότι δεν προβλέπεται στον κανονισμό, αρμόδιο να είναι το δημοτικό συμβούλιο και όχι η οικονομική επιτροπή.
Ζητάμε να αφαιρεθεί κάθε πρόβλεψη για οριστική μετακίνηση του παζαριού από την πλατεία του Ποταμού.
Η οριοθέτηση του παζαριού πρέπει να προβλέπει δυνατότητα επέκτασης στο μέλλον σε συνδυασμό με την πεζοδρόμηση και να μην αναφέρεται μόνο στην πλατεία, χωρίς πρόβλεψη για αύριο.!!!!
Η διαβούλευση του Δήμου για τον κανονισμό και τα θέματα που ανακύπτουν να περιλαμβάνει εκτός απο τους πωλητές - παραγωγούς προφανώς και την γνώμη του Τοπικού συμβουλίου και των καταστηματαρχών του Ποταμού.
Πρόταση για το Παζάρι (Παναγιώτης Θ. Πρωτοψάλτης)
Κύριε Δήμαρχε,
Σαν τσιριγώτης που αγαπώ τον τόπο μου δεν μπορώ να φανταστώ Κύθηρα χωρίς το Κυριακάτικο Παζάρι του Ποταμού.
Ένα θεσμό, με τον οποίο έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές, έναν θεσμό που έχει τραγουδιστεί από ντόπιους μουσικούς , ένα θεσμό του οποίου οι αναμνήσεις μας συνοδεύουν μια ζωή, που δίνει ζωντάνια στον τόπο μας χειμώνα καλοκαίρι. Το ίδιο το κράτος το σεβάστηκε αυτό και το καθιέρωσε με Προεδρικό Διάταγμα του 1927. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί και από ποιους, κάθε πέντε-δέκα χρόνια, ανακινείται θέμα κατάργησής του.
Κατά την γνώμη μου και νομίζω ότι η πλειοψηφία των συμπατριωτών μου συμφωνεί, πρέπει ο θεσμός αυτός να συνεχίσει να υπάρχει μιας και ο λόγος δημιουργίας του, η οικονομική, βιοποριστική ανάγκη δεν έχει εκλείψει ακόμα και στις μέρες μας. Να συγκεντρώνει όπως τότε όλους τους ντόπιους μικροπαραγωγούς αγροτικών, βιοτεχνικών, παραδοσιακών, αναμνηστικών προϊόντων, χειροτεχνίες προσωπικής δημιουργίας. Να υπενθυμίσω ότι παλιά στο παζάρι αυτό πούλαγαν από ασβέστη, οπωροκηπευτικά, τυριά, υφάσματα, παπούτσια, καραμέλες, μπισκότα, ψιλικά, σιδερένια εργαλεία, πήλινα σταμνιά, εμαγιέ πιάτα, καλάθια, κοφίνια, δέρματα, κότες, ορτύκια, λαγούς, τρυγόνια, γουρούνια μέχρι και σουβλάκια. Κτιστάδες, σοβατζήδες έμποροι όλων των ειδών έκλειναν τις συμφωνίες τους εκεί. Ήταν πραγματικά μια εμποροπανήγυρις με όλα τα καταστήματα ανοιχτά ακόμα και την τράπεζα . Έτσι και σήμερα, η ίδια οικονομική ανάγκη εξακολουθεί να υπάρχει. Πολλοί ντόπιοι μόνιμοι κάτοικοι, μικροπαραγωγοί και δημιουργοί οικοτεχνίας από τα διάφορα χωριά του νησιού μας έχουν ένα μικρό συμπλήρωμα στο εισόδημά τους, και κατά την καλοκαιρινή περίοδο οι τουρίστες έρχονται σε επαφή με την παράδοση του παλιού, γνήσιου Τσιρίγου.
Σε ό,τι αφορά τον εκκλησιασμό, το κράτος αναγνωρίζοντας και σεβόμενο το δικαίωμα του κάθε χριστιανού ορθόδοξου να εκκλησιαστεί, φρόντισε με την 19271/5-8-1955 απόφαση της Νομαρχίας Αττικής, Υπηρεσία Εμπορίου ώστε το παζάρι επίσημα να ξεκινάει αφού τελειώσει η Θεία Λειτουργία της Κυριακής. Επίσης με το έγγραφο 19848/31-7-1939 της αγορανομίας, ο υφυπουργός καθορίζει τη λειτουργία του παζαριού «ημέρα Κυριακή και ώρα μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας». Αποδεικνύεται εξ άλλου και από τα βιντεάκια που έχετε αναρτήσει για το παζάρι, ότι όλοι πήγαιναν πρώτα στην εκκλησία και μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας άρχιζε το Παζάρι.
Δεν εμπόδισε ποτέ κανέναν να εκκλησιαστεί αλλά αντίθετα ήταν μια ευκαιρία για τους συμμετέχοντες να προσέρχονται στην εκκλησία. Έτσι γινόταν από τις αρχές του 20ου αιώνα και έτσι θα συνεχίσει να συμβαίνει, εφόσον ο θεσμός προστατευτεί.
Ήρθε τώρα η σειρά σας, κύριε Δήμαρχε, να αναπτύξετε, να εξελίξετε, να βελτιώσετε το θεσμό αυτόν, να φροντίσετε ώστε ο Κανονισμός Λειτουργίας του Κυριακάτικου Παζαριού στον Ποταμό να μην αποκλείει κανένα ντόπιο μικροπαραγωγό ή οικοτέχνη έτσι ώστε να έχουν όλοι την ευκαιρία να ενισχύουν το εισόδημά τους. Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό και επειδή γνωρίζω την ευαισθησία και την υπευθυνότητα με την οποία διαχειρίζεστε παρόμοια θέματα, είμαι αισιόδοξος για το αποτέλεσμα.
Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία,
Παναγιώτης Θ. Πρωτοψάλτης